وجود عواملی چون ابقه مبادلات مرزی و حجم كالاهای مبادله شده در محدوده مرزی مریوان سبب می گردد كه در سال 1373 اولین بازارچه مرزی استان كردستان در حاشیه روستای مرزی باشماق تشكیل گردد .
موقعیت این بازارچه در به فاصله تقریبی 15 كیلومتر از شهر مریوان قرار دارد . بازارچه مذكور تا اولین شهر مرزی استان سلیمانیه (شهر پینجوین) حدود 6 كیلومتر و تا مركز استان سلیمانیه (شهر سلیمانیه) حدود 130 كیلومتر فاصله دارد .
طول این مسیر كه جاده ای آسفالته و غیر استاندارد است ، با عبور از شهرهای پینجوین و سید صادق و چند شهرك و محدود روستاهای اطراف جاده به سلیمانیه ختم می گردد .
امور مبادلات رسمی كالا ، تردد اتباع دو طرف مرز و همچنین ترانزیت كالا از طریق مسیر این بازارچه و جاده منتهی به سلیمانیه انجام می پذیرد ، از شاخص مهم بازارچه باشماق ان است كه صادرات آن همواره در هر دوره از فعالیت بر وارداتش فزونی داشته است . به نحوی كه از زمان تاسیس آن تاكنون عل رغم سیر نزولی پیله وران كه ناشی از كناره گیری پیله وران ضعیف و یا نا آشنایی برخی از آن ها به روند و اصول تجارت بوده است ، از لحاظ حجم مبادلات به ویژه صادارت سیر صعودی داشته است .
عمده كالاهایی كه از طریق این بازارچه به شمال عراق صادر شده اند عبارتند از :

در گروه كشاورزی :
سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، برگ زردآلو ، انواع میوه ، جوجه یك روزه و انواع محصولات جالیزی .

در گروه صنعتی و پتروشیمی :
مصنوعات فلزی ، ظروف پلاستیكی ، رنگ روغن ، دارو ، فرش های ماشینی و مواد پاك كننده .

در گروه معدنی :
كاشی ، سیمان ، گچ ، سنگ های ساختمانی .

در بخش واردات نیز تا قبل از سال 1379 كالاهایی چون برنج و چای و بعد از آن موز ، وسایل الكترونیكی و لامپ های روشنایی ساخت كشور آلمان از اقلام واردات قطعی بوده اند .
كالاهایی چون قراضه آهن آلات فلزات و ورق های زائد از واردات موقت و اقلامی چون گندم ، حبوبات و قیر از كالاهایی بوده اند كه به مقصد كشورهای آسیای میانه و افغانستان ترانزیت شده اند .
غیر از مبادله كالا در بازارچه مذكور حجم فعالیت آن سبب فعالیت گروه ها و بخش های مختلف دولتی و غیر دولتی نیز گردیده است به طوری كه در بخش اداری بازارچه نمایندگان اداراتی چون گمرك ، بازرگانی ، فرمانداری ، كشاورزی ، پست بانك و نیروهای نظامی و انتظامی فعالیت دارند .
در بخش بازرگانی خصوصی نیز سه گروه عمده با عناوین بازرگانان ، تعاونی مرزنشینان و پیله وران فعالیت می نمایند .
در بخش خدمات نیز عده زیادی از نیروهای فعال محلی در بخش حمل و نقل و خدمات خصوصی فعالیت می نمایند .